ROYAL YACHT SQUADRON – 1815

(Cowes, Insula Wight, Marea Britanie)

La Cowes, o adevarata Meca a navigatorilor, se afla sediul R.Y.S., un frumos castel in miniatura, cu turnulete si creneluri si o superba baterie de tunuri din alama stralucitoare.

In fata contraforturilor sale au loc plecarile si sosirile in regatele din celebra “saptamana a orasului Cowes” si in Cupa Amiralului.

Exclusivist, aristocratic, inchis si intransigent in respectarea regulamentului, R.Y.S. s-a distins prin contributia adusa de membrii sai la dezvoltarea arhitecturii navale, la progresul cunoasterii – prin numeroase expeditii de explorare, dar si prin fapte de vitejie in apararea tarii la vreme de razboi, clubul considerandu-se de drept o a anexa a Marinei Regale.

NEW YORK YACHT CLUB – 1844

(New York, S.U.A.)

Spre deosebire de cluburile europene, mai mult nobile decat avute, N.Y.Y.C. a numarat printre membrii sai dinastii de miliardari, care au stiut sa-si administreze cu pricepere atat afacerile personale cat si placerile.

N.Y.Y.C. a initiat celebra “Cupa America”, pe care a reusit sa o pastreze vreme de 132 de ani, fara intrerupere, in sala trofeelor din elegantul sau sediu.

Tot aici se afla o colectie unica in lume, compusa din machetele celor peste o mie de ambarcatiuni ale clubului care au participat vreodata la regatele organizate de acesta.

O biblioteca bogata in carti si harti maritime si apartamente luxoase care concureaza cu succes celebrul Waldorf Astoria vin sa completeze zestrea acestui club care astazi numara doua mii cinci sute de membri.

KONINKLIJKE ROEI-EN ZEILVEREENIGING “De Maas” – 1851

(Rotterdam, Olanda)

Cel mai important si mai prestigios club de yachting olandez este K.R. &  Z.V. din Rotterdam, “De Maas”, cum i se spune dupa numele fluviului pe malul caruia isi are sediul.

Initial, clubul a fost creat din pasiunea pentru canotaj, sport atat de popular in Olanda unde poate fi practicat de oricine pe multimea de canale navigabile ce strabat aceasta tara.

Prima regata pentru veliere a fost organizata abia in anul 1890; cu timpul, insa, cursele cu veliere au ajuns sa suscite cel putin acelasi interes ca si sportul cu rama ori padela, iar prin anii ’20 ai secolului trecut, pe listele clubului figurau un numar considerabil de ambarcatiuni cu vele.

Clubul se mandreste cu numeroase victorii dobandite atat la canotaj cat si cu velierul. Dar realizarea cea mai de seama este considerata a fi victoria legendarului Cornelius van Rietschoten, zis “Olandezul Zburator”, in doua curse consecutive – in 1977 si 1981 – in jurul lumii.

ROYAL CANADIAN YACHT CLUB – 1852

(Toronto, Ontario, Canada)

Clubul ce avea sa devina unul dintre cele mai importante din lume a inceput modest, pe malurile lacului Ontario, format din cativa amatori entuziasmati de noul sport.

In scurta vreme, insa, cercul s-a extins iar clubul a dobandit atributul de “regal”, pe care regina Victoria i l-a acordat cu marinimie dar si cu clarviziune, constienta ca Marina Regala dobandea astfel un aliat de nadejde.

Dintre regatele organizate de R.C.Y.C., cea mai de seama este “Cupa Canada”, pusa in joc o data la doi ani de mai bine de un secol.

ROYAL SYDNEY YACHT SQUADRON – 1862

(Kirriwilli, New South Wales, Australia)

Cel mai vechi club de yachting de pe continentul australian, R.S.Y.S., a avut si are un rol incontestabil in remarcabila evolutie pe care sportul cu vele a cunoscut-o in acest colt de lume.

Australia a dobandit in timp nenumarate medalii olimpice, a repurtat victorii in “Cupa Amiralului” si chiar a reusit sa deposedeze N.Y.Y.C. de celebra “Cupa America” pe care acesta o detinuse nici mai mult nici mai putin decat 132 de ani.

YACHT CLUB DE FRANCE – 1867

(Paris, Franta)

Cum yachtingul prinsese a se dezvolta considerabil in porturile de pe mlurile franceze ale Atlanticului si castiga si tot mai multi adepti si in interiorul tarii, se simtea nevoia organizarii unei asociatii care sa reuneasca oamenii ce doreau sa incurajeze dezvoltarea yachtingului, oameni care sa fie capabili sa ii stabileasca regulile si sa le aplice cu autoritate.

Asa s-a nascut, la 15 iunie 1867, “Societatea pentru Incurajarea Navigatiei de Placere”, la al carei nume s-a adaugat peste cateva luni si titulatura “Yacht Club de France”. Imparatul Napoleon al III-lea a acceptat sa acorde inaltul sau patronaj acestei organizatii, iar Marina Militara i-a recunoscut oficial pavilionul si ghidonul.

Din anul 1907, societatea a fost recunoscuta ca autoritate nationala in materie de navigatie cu vele, iar din anul 1914 si-a dobandit si statutul de institutie de utilitate publica.

Deosebit de activ in domeniul sportiv – “Cupa Frantei” fiind cel mai reputat trofeu pus in joc la regatele sale inca din anul 1871 – Clubul organizeaza si croaziere si expeditii si pastreaza in rafturile impresionantei sale biblioteci relatarea extraodinarelor aventuri ale unor navigatori celebri, ca Alain Gerbault si Virginie Hériot, prima femeie navigator din lume.

ROYAL NEW ZEALAND YACHT SQUADRON – 1871

(Westhaven Boat Harbour, Auckland, Noua Zeelanda)

Era de asteptat ca in Noua Zeelanda, izolata de lume cum este, navigatia sa devina o ocupatie necesara. Dar remarcabil este faptul ca navigatia cu vele este astazi al doilea sport national, dupa rugby.

Actualul R.N.Z.Y.C. este continuatorul Clubului de Yachting Auckland, infiintat in 1871, care – in 1901 – prin adoptarea regulamentului Asociatiei Regale Britanice de Yachting si-a schimbat denumirea si a dobandit dreptul de a arbora pavilionul albastru al Marinei Regale.

Printre membrii acestui club, care in timp a organizat numeroase regate de importanta internationala – “Cupa One Ton” fiind una dintre cele mai cunoscute, trebuie sa il mentionam pe regretatul Sir Peter Blake.

NORDDEUTSCHER REGATTA VEREIN – 1861

(Hamburg, Germania)

Daca nu cel mai vechi, cu siguranta N.R.V. este cel mai important dintre cele vreo o suta de cluburi de yachting care fiinteaza in jurul orasului Hamburg, pe fluviile Alster si Elba.

Prezenta unui lung estuar la confluenta celor doua fluvii oferea conditii favorabile pentru navigatia cu vele, dar mareele si temperatura deloc ispititoare a apei constituiau un impediment serios pentru ambarcatiunile mici si cu derivor atunci cand se punea problema iesirii in mare. Construirea canalului Nord Ostee, care uneste Marea Baltica cu Marea Nordului a rezolvat aceasta problema, asa ca pasionatii velelor hamburghezi aveau de acum acces usor, in numai cateva ore de navigatie, la Kiel, celebra destinatie de vilegiatura estivala.

Astfel s-a nascut in anul 1884 ideea organizarii pe parcursul unei intregi saptamani a celebrelor regate de la Kiel. De atunci, aceste regate se disputa in fiecare an, in luna iunie, organizate initial numai de N.R.V., apoi si cu sprijinul altor cluburi de yachting germane.

YACHT CLUB ITALIANO – 1879

(Genova, Italia)

Mai tarziu decat in alte tari europene, Y.C.I. a fost infiintat, prin stradania unor pasionati navigatori, abia in 1871.

Sediul sau, construit impreuna cu un mic port propriu prin contributia exclusiva a membrilor clubului, a fost in repetate randuri victima bombardamentelor celui de-al doilea razboi mondial. Dar activitatea clubului nu a fost nicicand intrerupta, membrii sai repurtand insemnate succese in competitii nationale si internationale.

Fapt demn de remarcat, Clubul s-a ocupat si de formarea noilor navigatori, printre regatele organizate de club numarandu-se si intrecerile destinate propriilor elevi.

“Cupa Italia” si celebra cursa “Giraglia” sunt doua dintre “insemnele” Y.C.I.

REAL CLUB NAUTICO DE BARCELONA – 1879

(Barcelona, Spania)

Si in Spania yachtingul s-a dezvoltat relativ tarziu, abia in cea de-a doua jumatate a secolului al XIX-lea, cu precadere sub influenta vizitatorilor de la cluburile de yachting britanice care se aventurau in Mediterana.

Catalonia, mai ales capitala sa, Barcelona, se situeaza intr-o regiune parca anume facuta pentru navigatia de placere: o clima incantatoare, nenumarate golfuri insorite ce ofera conditii excelente pentru ancorare, proximitatea Balearelor.

Aici, la Barcelona, s-a infiintat cel mai important club de yachting al Spaniei, R.N.C.B., patronat de insusi suveranul Spaniei, pasionat navigator.

KONGELIG NORSK SEILFORENING – 1883

(Oslo, Norvegia)

Cel mai important club de yachting din Norvegia, K.N.S., isi are sediul in fiordul Oslo, inconjurat de muzee care gazduiesc o multitudine de ambarcatiuni de tot felul, de la “corabile lungi” ale vikingilor la nave din vremurile noastre, toate intr-o excelenta stare de conservare.

Clubul are un numar impresionant de de membri: 5.200, o flota pe masura: 2.200 de ambarcatiuni cu vele si motor si dispune de propriul sau port cu 520 de locuri, situat chiar in inima orasului.

Sezonul de yachting este relativ scurt in tarile nordice, dar membrii clubului au cel putin consolarea ca nu trebuie sa-si scoata barcile la iernat: pe fundul apelor portului este instalat un sistem de conducte care difuzeaza in pemanenta bule de aer cald, impiedicand astfel formarea ghetii la suprafata apei.

Clubul are unul dintre cele mai bune restaurante din oras si o colectie impresionanta de trofee, printre care si “Cupa Kattagat”, pusa in joc la traditionala regata scandinava pentru clasa 9 metri care se diputa intre cluburile din Oslo, Göteborg si Copenhaga.

ROYAL OCEAN RACING CLUB – 1925

(Londra, Marea Britanie)

In veacul care se scursese de la infiintarea primelor cluburi engleze, multe lucruri evoluasera in lumea yachtingului. Asa ca, in 1925, nu un grup de domni eleganti, ci patru skipperi cu pelerinele inca siroind de apa marii au intemeiat acest club la sosirea din prima editie a cursei “Fastnet”. Scopul declarat al clubului era tocmai organizarea cursei Fastnet. Aceasta avea sa devina cea mai celebra regata de larg, desfasurandu-se o data la doi ani, pe un traseu de 600 Mm, intre Cowes si stanca Fastnet (din sudul Irlandei, in apropiere de Plymouth).

Nasterea R.O.R.C. marcheaza asadar inceputul curselor de larg, “cel mai bun sport pe care il poate practica un barbat, caci el cere toate calitatile unui adevarat sportiv: tehnica, indrazneala si tenacitate” – cum a declarat primul comodor al clubului, el insusi un experimentat velist de larg.

In prezent, clubul a devenit Meca internationala a velistilor de competitie. El numara peste trei mii de membri, dintre care 62 % sunt de alte nationalitati.

YACHT CLUB REGAL ROMAN – 1921

Primul club de yachting ia fiinta in 1813 la Londra  cu denumirea “The Yacht Club”. In anul 1820 devine “Royal Yacht Club”, pentru ca ulterior, in anul 1830, recunoscandu-i-se statutul de institutie de utilitate nationala, sa devina “Royal Yacht Squadron”.

La o suta de ani mai tarziu, in anul 1920, ia fiinta la Constanta primul club din tara noastra, “Yacht Clubul Roman”, care un an mai tarziu (1921) devine “Yacht Club Regal Roman (YCRR)”.

In 1924, Yacht Clubul Roman a dobandit personalitate juridica, iar Regele Ferdinand I a devenit Comodorul Clubului. Tot atunci, clubul si-a schimbat titulatura, numindu-se Yacht Club Regal Roman.
Din 1936, YCRR devine, prin Legea de organizare a Ministerului Aerului si Marinei, reprezentantul oficial al Romaniei in competitiile nautice internationale si organismul de legatura cu organizatiile similare din strainatate. In 1937, sediul Clubului s-a mutat de la Constanta la Bucuresti. YCRR numara la acea data peste 200 de membri si dispunea de baze la Eforie, Mamaia si in Bucuresti, pe lacurile Herastrau si Snagov. Flota clubului cuprindea peste 16 ambarcatiuni si yachturi, printre care yachtul regal Luceafarul. In 1938, 8 yachturi romanesti participa la o croaziera si regata in Turcia. Soseste in tara motoryachtul Taifun, proprietatea Marelui Voievod de Alba Iulia, viitorul Rege Mihai.

Dupa o serie de succese sportive pe plan international si in dezvoltarea yachtingului, activitatea Y.C.R.R. a fost ingreunata de inceperea celui de-al doilea razboi mondial, fiind suspendata in 1948 si reluandu-se abia dupa caderea comunismului in Romania.

In anul 1999, Clubul a fost reactivat din initiativa unor entuziasti, iar in anul 2002, Majestatea Sa Regele Mihai I de Romania a acceptat solicitarea de a-Si relua vechile prerogative de Comodor. In anul 2003, activitatea de colectare de fonduri s-a realizat mai ales prin organizarea unor manifestari-eveniment. Primul Bal al Y.C.R.R. de dupa razboi, desfasurat sub inaltul patronaj al A.S.R. Principesa Margareta, a fost un asemenea eveniment.

Una dintre personalitatile de marca ale clubului si ale yachtingului romanesc, fara de care activitatea nautica romaneasca n-ar fi avut aceeasi dezvoltare, a fost Domnul Valerie Timofei, vice-comodorul YCRR (n. 23.10.1937 – d. 20.05.2013).
Cel mai mult a iubit Marea. Şi ,,Ea” i-a fost mereu în suflet şi i-a însoţit gândul oriunde l-au purtat paşii. Şi a avut un vis… In 1999 visul său a început să prindă viaţă întrupându-se în YACHT CLUB ROMÂN – contur nou al vechiului Yacht Club Regal Român desfiinţat după abolirea monarhiei! Fair Winds Domnule Timofei pe marile pe care calatoresti acum!

You May also Like this

Manual de yachting

ORIGINI Termenul "yacht" si "yachting" deriva din olandezul "jaghen", care, initial, insemna...

Post your Comments

NAME *
EMAIL *
Website